söndag 17 oktober 2010

Striden i ditt sinne.

Jag har nyligen börjat läsa en grymt bra bok som heter "Striden i ditt sinne". Har haft den boken ett bra tag. Nästan ett år. Men har inte börjat läsa den förrän nu.
Den handlar om våra tankar. Att det är viktigt att tänka på vad vi tänker på. Det står i bibeln:
"Som han tänker i sitt hjärta, sådan är han" (Ordsp 23:7)
Man kan t.ex. inte leva ett lyckligt liv om man har ett negativt sinne. Man kan heller aldrig bli nöjd med sig själv om man hela tiden går och klankar ner på sig själv. Jämför sig med andra. Tänker negativt om sig själv.
Vi är dom som bestämmer vilka tankar vi ska tänka. Du kan bestämma dig för att tänka positivt. Och om du ber Gud om hjälp så kommer Han att hjälpa dig att få kontroll över dina tankar. Jag känner att jag i olika situationer kan tänka väldigt negativt. Och när jag lyssnar på de tankarna så blir ju ingenting roligt. Allt blir bara pest. Negativa tankar för bara med sig en massa tvivel och fruktan och allt blir 1000 ggr jobbigare och tråkigare. Och jag vet att jag inte vill vara en negativ person. Jag vet att om jag skulle välja att slå bort de negativa tankarna och istället tänka positiv, så skulle mitt liv bli såå mycket lättare och roligare. Att se en utväg ur problemet, istället för att bara fokusera på problemet och allt det jobbiga runt omkring.

Allt de här kanske låter självklart för dig men det är verkligen viktigt att tänka på vad vi tänker på...Hur vill du vara? Vill du vara en som låter sig själv styras av negativa tankar, eller vill du vara en person som är positiv? Som trots problem och motgångar ändå väljer att tänka positivt?

Jag tror ingen egentligen vill vara någon som är negativ och olycklig. Eller har jag fel...?
Det tål att tänkas på...;)

Love
Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar